BELEVING

Mijn positie als eigenaar van TTP Concepts kent vele leuke facetten, waaronder het bezoeken van veel fraaie plekken op de wereld. tijdens al deze reizen en tripjes komt altijd je beroepsdeformatie boven drijven. in mijn geval nogal snel dat van retail concepten, horecakwaliteiten, bedienend personeel en de grootste trend op het gebied van retail op dit moment: BELEVING.

Recentelijk heb ik mogen genieten van bezoekjes aan steden als Bilbao, Pamplona en San Sebastiaan en het viel mij op dat ik inderdaad werd meegezogen in dat ene woord, dat door eindeloos veel specialisten, kenners en andere wijsgeren is toegelicht, gebruikt, maar vooral ook misbruikt: beleving. Van beleving in vermaak, in eten en drinken, in technische oplossingen, geurpalen, flagshipstores, sensationele kerstverlichting tot aan de meest spectaculaire evenementen. ‘’Alles’’ wordt uit de kast gehaald om winkels, winkel- ketens, straten en complete stadsharten om te turnen.

Over het nieuwe winkelen en de toekomst van de retail kun je inmiddels boeken vol schrijven. Ontelbare meningen zijn er over. Ik geef liever een mooi voorbeeld van wat ik recentelijk ervaren heb. Dolend en dwalend door de Baskische straatjes en steegjes van de hoofdsteden van Biskaje, Gipuzkoa en Navarra viel mij bij alle drie deze pareltjes het- zelfde op. De goede bereikbaarheid, het parkeergemak, de waanzinnige bestrating, het gevoel van veiligheid, de grandioos verzorgde bloemenperken, fonteinen, straatmeubilair wat in perfecte staat verkeert, geen vuil op straat, het gevoel van ruimte op zowel de authentieke als de nieuwe pleinen en het openbaar vervoer. Ik ben ervan overtuigd dat hierdoor een goede sfeer ontstaan is onder zowel de aangename bevolking als de dito gedragende toerist. De trots van de lokale bevolking is terug te vinden in de vele winkels en de enorm veel en goed bezochte horeca met personeel wat er zin in heeft.

Die drie dagen overziend kwam ik tot de conclusie dat beleving vooral ook begint bij onszelf. Hoeveel techniek en prachtig ogende winkels er ook in een centrum geduwd worden. Je zult eerst moeten voorkomen dat de gemeentereiniging keer op keer het straatbeeld weer op orde moet krijgen, nadat vandalen met hun scooters zijn losgegaan op de meest prachtige bloemverfraaiingen. Sfeer, gedrag, veiligheid en netheid zijn al- lemaal facetten die mede bij onszelf beginnen en die in de Nederlandse steden helaas behoorlijk te wensen overlaten.

Als laatste moet ik toch even melden dat het deze grote steden in Spanje gelukt is om bij mij bij de betaalautomaat in de parkeergarage een glimlach op het gezicht te toveren!


Bron: Trendline Magazine – vakblad voor home & gift en accessoire-, kids- en modebranche, najaar 2018

X